Monday, October 10, 2011

WeLCoMe saFF-saFF KEPIMPINAN BARU IMAM VOLGOGRAD 2011/2012


First POSTING from the NEW ACADEMIC BUREAU 2011/2012

MUQADDIMAH


Segala pujian bagi Allah Rabul Izzati, dengan limpah kurniaNya serta inayahNya dapat lagi kita merasai dua nikmat iman iaitu nikmat Iman dan Islam. Selawat dan salam atas junjungan Rasulullah SAW serta ahli keluraga baginda, para sahabat baginda dan para-para tabi’in, tanpa penerusan kerja penyebaran Islam, maka tidak sampailah Islam kepada kita semua pada hari ini.

Jutaan terima kasih diucapkan kepada sahabat-sahabat seperjuangan yang berkerah tenaga & akal, akhirnya Alhamdulillah kami dapat mula menjalankan amanah yang telah diberikan kepada kami.

 Pertama sekali ingin saya maklumkan bahawa mulai sekarang blog ini akan dikelolai oleh biro akademik IMAM VOLGOGRAD 2011/2012 yang baru sahaja dilantik. Walau bagaimana pun, blog ini takkan dapat menyerlahkan sinar "cahaya" nya tanpa kerjasama & bantuan daripada senior2 n shbt2 sekalian. Setiap individu memainkn peranan yg penting utk menggilapkan lgi blog ini agar  ia dpt memberi manfaat kpd semua org.


Harapan saya agar blog ini dapat menjadi portal & medium rujukan bg setiap inividu especially medical students. Insya Allah kami akn uploadkan  bahan2 rujukan, lecture2, medical videos, n mcm22 lagi info serta interesting stuff yg anda boleh download straight dri blog ini.(NB: Oleh itu, bagi mereka yg mempunyai sebarang nota,lecture or anyting yg ingin dikongsi bersama, anda dialu-alu kan utk berbuat demikian.. Just kindly contact any of our academic bureau.

INTERESTING SToRY

 Menuntut ilmu sememangnya wajib bagi setiap individu muslim., tidak kira lelaki mahupun perempuan. Tetapi, ketika setiap orang menuntutnya, pasti ada penghalangnya.

Ada kisah para ulama dahulu iaitu pada satu ketika Imam Syafi’e datang kepada gurunya, Imam Waqi’ dan mengadu kepadanya tentang kesukaran untuk mengingati apa yang telah dihafal. Maka Imam Waqi’ mengingatkan Imam Syafi’e : “ Ilmu itu cahaya, cahaya dari Allah, ia bagaikan pelita, penggelapnya adalah maksiat, maka tinggalkan maksiat.
Sungguhpun kita telah mengetahui bahawa Imam Syafi’e adalah seorang hamba Allah yang tinggi darjatnya disisi Allah serta disebabkan ilmu yang ada padanya tinggi. Beliau cepat tangkap apa yang didengari, menghafal kitab dengan hanya mengambil masa yang singkat.

Walaupun beliau seorang yang genius, tinggi ilmu, beliau tahu adab sebagai seorang pelajar ke atas gurunya . Ilmu tidak akan datang bergolek, ilmu juga tidak akan datang kepada orang yang bergelumang dengan maksiat, ilmu hanya datang kepda hati yang bercahaya, bersih dan ikhlas. Hati yang telah digilap dengan sinaran iman.

NanTi kan OUR first PROJEk… "ACADEMIC MINUTE "

p/s For those who wants to join forces and become part of the committee as they can share everything n gain everything (nota senior, lectures, latest updates, outdoor medical activities, n mcm2 lagi cool stuff n experiences that will definitely benefit u as a medical student)  feel free to join our bureau by contacting me, Khairuddin -4th year (kai), the head of academic bureau or my vice- Diyana Rahman - 4th year

Akhir kalam saya akhiri dgn satu ungkapan,

The easiest thing in this world is becoming non- beneficial. The hardest thing being is very beneficial. The struggle is what makes us stronger and gets us closer to Allah. 

WALLAHU'ALAM

 by kai

2 comments:

  1. salam..sekalung tahniah diucapkan kepada barisan baru PPIM dan biro akademik PPIM..diharapkan dapat terus memberi manfaat kepada semua pelajar dlm membantu meningkatkan kualiti ilmu para pelajar.
    -khairul afham-

    ReplyDelete
  2. Tahniah kpd barisan baru IMAM dan khususnya biro akademik IMAM. Semoga terus mantap.inshaAllah!

    ReplyDelete